vrijdag 30 oktober 2015

Helena's gehaakte herfstsjaal

Helena's herfstsjaal haken

Als ik uit het raam kijk, zie ik bomen in prachtige herfstkleuren. Daar past mijn nieuwe herfstsjaal helemaal bij. Ik heb de sjaal gebaseerd op dit PATROON op mypicot.com. Vandaag heb ik het patroon uitgeschreven. Wil je ook Helena's herfstsjaal haken, kijk dan beneden voor het patroon.

Om het golvende patroon extra mooi uit te laten komen, heb ik de sjaal in de lengte gehaakt. Let goed op dat je na elke toer een totaal van 177 steken over houdt. Na elke toer heb ik de steken opnieuw geteld. Sommige toeren moest ik uithalen, omdat ik per ongeluk gemeerderd of geminderd had (oeps). Als het aantal steken niet klopt, komen de golven minder netjes boven elkaar. Handig is om stekenmarkeerders te gebruiken.

Helena's herfstsjaal haken


Dit patroon is eigendom van Helena Haakt, mag niet verkocht worden en is alleen voor privé gebruik. Ook publicatie van dit patroon op internet of elders mag niet. Natuurlijk mag je wel teruglinken naar mijn blog.

Materialen
Haaknaald 8 voor het zachte effect (en haaknaald 6 voor de franjepompoms)
Drie bolletjes Odin Superwash Wool van Viking (100 gr voor haaknaald 5 1/2)

Afmetingen
210 cm x 22 cm (inclusief franje). Maar je kunt je sjaal natuurlijk altijd langer en breder maken. Reken dan even goed uit hoeveel lossen er in de eerste toer gehaakt moeten worden.

Afkortingen
l -  losse
In achterkant haken
v - vaste
hv - halve vaste
st - stokje
dst - dubbel stokje
hst - half stokje
(177) - het totaal aantal steken in de toer


TOER 1
Haak 178 l (de laatste is een keerlosse)




TOER 2
Haak 177v. Als je in de achterkant van de lossen van toer 1 haakt, wordt de rand van je sjaal mooier; zie afbeelding.

TOER 3
stap 1.
Haak 1 keerlosse, keer je werk, haak 2 v

stap 2.
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 hst
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 st
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 dst
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 dst
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 st
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 hst
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 3 v

stap 3.
Herhaal stap 2 tien keer, maar eindig de laatste keer met 2v (177)

TOER 4
Haak 1 keerlosse en keer je werk.
Haak 1 v, Haak 1 l, sla 1 v over.
Herhaal tot je aan het eind van de sjaal bent. Eindig met 1 v (177)

TOER 5
Haak 1 keerlosse en keer je werk
Haak 177 v in de achterste lus van de vorige toer. Hierdoor komt er een ribbel in je sjaal (177)




TOER 6
stap 1.
Haak 3 l, keer je werk (dit is het eerste dubbele stokje in de nieuwe toer)
Haak 1 dst in eerste v

stap 2.
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 st
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 hst
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 3 v
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 hst
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 st
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 dst
Haak 1 l, sla 1 v over, haak 1 dst

stap 3.
Herhaal stap 2 tien keer (177)

TOER 7 en 8
Herhaal TOER 4 en 5 (177)

TOER 9 t/m 20
Herhaal TOER 3 t/m 8 twee keer (177)

TOER 21
Herhaal TOER 3 (177). De laatste golf is hetzelfde als de eerste. Dit geeft de sjaal meer symmetrie.

TOER 22
Haak 1 keerlosse, haak 177v (177)

TOER 23
Haak 1 keerlosse, haak 177v (177)

Franjepompoms aan gehaakte sjaal


FRANJEPOMPOMS
stap 1.
Haak aan de korte kant van de sjaal een rand van 28v (28)

De korte kant van mijn sjaal is 28 steken, dus was er ruimte voor 10 franjepompoms met 2 v ertussen (10+18=28).

Stap 2.
Keer je werk. Haak een franjepompom, haak 2 v. Klik HIER voor de tutorial voor franjepompoms. Voor een vastere franjepompom heb ik haaknaald 6 gebruikt.

Stap 3.
Herhaal stap 2 negen keer en eindig met een franjepompom.

Stap 4.
Herhaal stap 1 t/m 3 voor de andere korte kant van de sjaal.


Ik heb mijn best gedaan om het patroon foutloos uit te schrijven. Mocht je toch een foutje vinden, laat het me dan even weten.

Veel haakplezier!


post signature

14 opmerkingen:

  1. Wat een leuke sjaal! En dank voor het patroon. Wellicht dat ik daar nog mee aan de gang ga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk patroon! Kan denk ik ook heel goed met dunner garen voor een zomersjaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Zomersjaal kan ook heel goed, maar dan met een paar toeren extra om de sjaal breed genoeg te maken.

      Verwijderen
  3. Mooie, vrolijke sjaal. Leuk die franjepompoms aan de uiteinden. Dank je voor het uitwerken en delen van het patroon.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha ha very funny ;)
    I know this pattern, but I've never use it in color . Great idea :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gorgeous!! I like both colors and stitch. Thanks for sharing the written instructions. Have a nice weekend! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. helemaal leuk ♥ ik heb je gelinked op mijn gratis gevonden patronen site : https://www.facebook.com/jennekevm/?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het linken van mijn sjaal. Ik heb meteen even op je facebook gesnuffeld. Mooie patronen...

      Verwijderen
  7. Wat heb je een leuke weblog Helena, heb even rondgekeken en voel zoveel vrolijkheid en positiviteit, heb me meteen aangemeld als volger.
    Ik zit een beetje te knoeien met mijn eerste reactie op je mandensteeklogje, sorry.
    Ik kwam er met een voor mij vreemde account binnen. Ga het oplossen.
    Groetjes en een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Gerelateerde blogposts.