dinsdag 1 maart 2016

Bobbelsteek haken

Bobbelsteek haken


Na de mandsteek ben ik verder gegaan met de bobbelsteek. Ook deze steek zorgt voor een stoer reliëf met noppen. Eerder haakte ik een schaapje met noppen. Daar haakte ik de noppen met vasten. Deze bobbelsteken haakte ik met stokjes om ze nog dikker te maken.

Hoe haak je een bobbelsteek?

- Haak een stokje.
- Maak het stokje niet af, zodat er twee lussen op de naald blijven staan.
- Herhaal dit vijf keer in dezelfde steek. Op je haaknaald staan nu zes lussen.
- Haal de draad tenslotte door alle zes de lussen tegelijkertijd.


Bobbelsteek en granietsteek haken


Tussen de bobbels heb ik de granietsteek gehaakt. Dat is ook zo'n mooie steek. Als je alleen toeren haakt met de granietsteek, lijkt het soms of je met weefwerk bezig bent. Met haaknaald 10 schoot het lekker snel op. 

Wil je ook de bobbelsteek combineren met de granietsteek, tel dan regelmatig of alles nog klopt. Dan blijven je bobbels netjes in lijn. Hebben jullie ook ervaring met de bobbelsteek en granietsteek? 

post signature

7 opmerkingen:

  1. Hey Helena,
    Die bobbelsteek is heel mooi geworden zeg. Heel erg leuk. En mooie foto's daarbij :-) Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (Casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke combi, deze twee steken! Ik heb ze wel apart gebruikt. De bobbelsteek in een kussen en de granietsteek in een dekentje die ik net heb gehaakt. Wat heb jij er van gemaakt? Een deken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk wordt het een kussen passend bij het mandsteekkussen. Twee reliëfkussens dus. Maar meestal ben ik niet zo snel met het in elkaar zetten van het kussen. Haken is veel leuker!

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Dank je wel! Ik vind het superlief en attent dat je altijd leuke reacties op mijn blog plaatst.

      Verwijderen
  4. Wat leuk Helena om te lezen dat jij ook zo graag bijzondere haaksteken gebruikt. Ik heb van de bobbelsteek een kussen gemaakt maar niet met de granietsteek, heel leuk om hier die variatie te zien, en van de mandjessteek heb ik een mandje gemaakt!
    Haken blijft leuk door de enorme variatie van steken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haken blijft inderdaad spannend door de variatie; verschillende steken, grannies, amigurumi's, sjaal, muts, dikke wol, dun garen etc. Allemaal even leuk! Ik heb even op jouw blog gekeken en zie dat jij ook mooie dingen maakt.

      Verwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Gerelateerde blogposts.