maandag 23 maart 2015

Help een muis!


Muis haken
"Wil je een muis zien", werd mij gisteravond gevraagd. Natuurlijk wilde ik die muis wel eens bekijken. Niet dat ik zo enthousiast ben dat er hier muizen rondlopen, maar het blijven schatjes om te zien. Zo perfect met die kleine oortjes. De muis bleek intussen ook een vriendje gevonden te hebben. Samen waren ze buiten aan het foerageren in het vogelvoederhuisje. Gewapend met zaklamp en fototoestel ging ik erop af. Blijkbaar voelden ze zich beschermd door de donkere nacht, want ze bleven stil zitten en ik kon ze benaderen tot op een meter. Zelf de fotoflits en de zaklamp leek ze niet af te schrikken. 

Een tijd geleden haakte ik een muisje voor op een pot rozenbotteljam. Ik heb het patroontje tevoorschijn gehaald en er weer eentje gehaakt. Toch een stuk gezelliger dan die echte beestjes. Wil jij ook dit minimuisje haken, klik dan HIER voor het patroon. 

Opeens schrokken de muisjes. Met een reuzensprong landden ze op de verticale (!) muur en klommen ze razendsnel naar beneden. Gelukkig is de verbouwing van ons huis zo ver gevorderd dat het binnen muisvrij is. Buiten dus niet! Nu ben ik in twijfel. Gaan we deze schattige muisjes bestrijden of hoort het er buiten gewoon bij? Wat zouden jullie doen?

post signature

7 opmerkingen:

  1. Ik woon enigzins in het buitengebied en ik vind dat het er bij hoort. Tenzij ze natuurlijk de boel gaan slopen maar dat is hier eigenlijk nooit. Ze komen af en toe wat vogelvoer scoren of kippevoer en misschien liggen er ook nog wel wat kruimeltjes van de kleine man.............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie. Hier wordt wel wat sloopwerk verricht door de muisjes. Ze hebben door de rotte kozijnen van de schuur geknaagd om binnen een voorraadje voer aan te leggen. Deze kozijnen moeten nog vervangen worden. In huis zijn ze gelukkig niet (meer ;-).

      Verwijderen
  2. Bijzonder dat je ze zo op de foto kunt zetten! Hier is ons huis niet (helemaal) muisvrij, maar ik vang ze levend in een triptrap val. Afgelopen winter kwam het wel even op het randje en hebben we getwijfeld om toch grotere maatregelen te nemen. Maar ze lijken nu weer buiten te zitten en binnenkort wordt er hier ook verbouwd, dus dan kunnen we wat zaken aanpakken
    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de triptrapval even gegoogeld. Hij ziet er humaan uit. Waar laat je de gevangen muisjes los? Denk je niet dat ze dan weer supersnel naar binnen rennen? Mijn muizen leken niet bang. Ik kon zelfs aan de onderkant kloppen op het plankje waar ze op zaten. Misschien helpt het om een kat te nemen. Ook gezellig! Maar die schijnen juist ook weer muizen mee naar binnen te nemen als trofee voor de baas.

      Verwijderen
    2. Hihihi, helaas ben ik allergisch voor katten....
      We nemen de muisjes mee als we met de hond wandelen en laten ze een eind verderop los.
      Maar ik sluit niet uit dat ze heel hard terug komen rennen... We hebben ooit het idee gehad de muizen te merken. Toch maar niet gedaan :-)))

      Verwijderen
  3. Het hoort er bij, ervoor zorgen dat je niet teveel zaden hebt liggen.
    Bij ons in het hok zitten ze ook maar daar was het een waar luilekkerland voor ze.....want ik had het vogelzaad in een zak zitten en daar hebben ze zich heerlijk aan tegoed gedaan haha
    Het zijn zulke leuke beestjes!!
    groetjes Sietske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De muisjes zien er schattig uit met hen kraaloogjes. Wel goed als j buiten het huis blijven. Jouw muisje ziet er net zo schattig uit. Gelukkig heb daar alleen plezier van in huis.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Gerelateerde blogposts.