donderdag 12 september 2013

Witte eland

Witte eland
Op een rommelmarkt van het Rode Kruis in Gällstad in Zweden vond ik voor 10 kronen deze eland. Hij was blauw met een paars gewei! Met veel geduld en diverse schuurpapiertjes heb ik de verf verwijderd. Daarna heb ik de eland met verdund wit een transparant laagje verf gegeven.

Normaal is een eland bruin of grijs, maar in de provincie Värmland in Zweden leven ook witte elanden. Het gaat om een vorm van albinisme; de elanden zijn drager van een "wit" gen, maar ze hebben wel bruine ogen. Ook bruine elanden kunnen drager zijn van het "witte" gen en een wit kalfje baren. Er wordt geschat dat er zo'n honderd witte elanden rondlopen in Värmland.

Ik ben altijd onder de indruk als ik een eland zie. Het mannetje kan een schofthoogte hebben van meer dan twee meter en een gewicht bereiken van meer dan 600 kilo. Helaas heb ik nog nooit een witte eland gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Gerelateerde blogposts.